måndag 29 april 2019

SAS strejken kan slå ut SAS

SAS piloternas strejk visar på synnerligen dåligt omdömme.
Pilotfacket lever tydligen i en drömvärld med svag koppling till verkligheten.
Här kommer något de borde tänka på.

1) Att jämföra sina löner och villkor med andra piloter som inte jobbar i Sverige är unikt.
Om detta vore utgångspunkten i löneförhandlingar borde man inse att det faktiskt inte gäller någon annan yrkesgrupp. Om läkarna gjorde jämförelsen med läkare i andra länder skulle vissa grupper av läkare kunna visa att man i vissa länder har 2-5 gånger mer betalt, sjuksköterskor behöver bara jämföra sig med Norge för att hävda 50 % iga lönelyft, Vd ar i USA tjänar ofta 200- 5000 %  mer. Ja exemplen finns på hela arbetsmarknaden. Det finns alltid några länder där lönerna är mångdubbelt högre.
Vad är det som gör att just piloter skall jämföra sig med de länder där man tjänar mest?

2) Flygindustrin är under stor förändring med nya villkor för företagen och med starkt fokus på flygets klimatpåverkan. Många personer och företag håller på att förändra sina resvanor för att flyga mindre. SAS kommer att få känna av denna motvind i en nära framtid. Att då försvaga sin arbetsgivare genom stora kostnadshöjningar är ett svek som kommer att ge stora skador och som hotar bolagets överlevnad. Piloterna kanske även skulle tänka på andra anställda och inte minst SAS kunder som nu drabbas hårt.

3) Den stora vinnaren är andra flygbolag, Norwegan tar nu marknadsandelar som kommer att vara svåra att få tillbaka och även andra flygbolag ser nu en ny marknad öppna sig när SAS tappar förtroende och ekonomi att utvecklas

 Pilotfacket måste sansa sig och piloterna inom SAS är förhoppningsvis så kloka att de ser vad denna strejk är på väg mot.

Kostnaden för tredje man är nu uppe i cirka 8 miljarder, dvs cirka 5 miljoner per pilot!! 



 

4 kommentarer:

Anonym sa...

Piloterna lever i en drömvärld där de är de viktigaste personerna i hela transportbranschen.
SAS piloterna tror att SAS är ett okrossbart bolag med starkt varumärke och stater som kan backa upp när det krisar igen. DET ÄR FEL.

Anonym sa...

Åk tåg

Anonym sa...

Snart kommer flygplan som inte behöver någon pilot.
Då kan vi lita på flyget.

Anonym sa...

Piloterna strejkar för att behålla jobbet enligt intervju med facklig chef. Hur en strejk som kostar 100 milj om dagen kan öka chanserna för att behålla jobben är svårsmält.
Rimligtvis kommer sas att göra allt för att minska nuvarande fack från att kunna sabotera verksamheten igen. Ett bra sätt är att bilda nya bolag som anställer piloter i andra länder och tar över Ryan airs framgångskoncept. Även bra för piloterna som kan arbeta från det land man bor i.

Vi som är beroende av SAS i vår verksamhet drabbas nu hårt. Kunder lämnar oss och vi kan inte leverera. Om SAS förlorar 100 milj om dagen så förlorar näringslivet betydligt mer. Att skada sina kunder på detta sätt kommer att få långvariga följder. Vi har redan beslutat att aldrig flyga med sas om inte detas leveransförmåga återställs på ett trovärdigt sätt