fredag 27 april 2012

Tillväxtverket anser att de flesta svenska företag är okreativa!

Tillväxtverket utlyser pengar till det man anser är kreativa branscher och företag. Det kan ju i en första anblick verka positivt, men deras uppfattning om vad som är kreativa branscher och företag är förfärlig. Det är tydligen så enligt tillväxtverkets "experter" att det finns många företag i Sverige som inte är kreativa. Jag har aldrig stött på ett sådant företag men det är väl i deras ögon företag som producerar varor eller som utvecklar nya produkter de menar med icke kreativa! Ja det hela är befängt. De menar att kreativa företag är sådana som ordnar festivaler, skapar musik eller teaterföreställningar. Är det kreativt?? Det är enligt min mening väldigt okreativt. Det har man gjort i minst 5000 år på ungefär samma sätt. Men att utveckla och tillverka verkstadsprodukter som hela tiden konkurrerar med kreativa personer över hela världen som gör produkterna bättre och billigare i en förfärlig takt. Det är enligt tillväxtverkets syn ej kreativa branscher. Bland dessa finns sålunda, biltillverkning, mobiltelefoner, datorer mm. Ja Apple är ju ett okreativt företag enligt tillväxtverkets definitioner. Tillväxtverkets synsätt och uttryck tycks präglas av en misstro mot existerande tillverkande företag och ett hyllande av det som man själva tycker är roligt och intressant. Det verkar som om tillväxtverket är befolkat av människor som hyllar konstnärer och klankar ner på företagen i Sverige. Det hade varit helt OK om de var en del av kulturdepartementet, men så är inte fallet. Deras måtto är fler och växande företag. Med den målsättningen har man hoppat i fullständigt galen tunna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

De är inte riktigt kloka.
Men de lever i en förgången värld

Anonym sa...

Vår definition av kreativa företag följer gängse normer. Kreativa näringar är kultur, musik, drama, litteratur. Det är personer som i sitt dagliga arbete skapar något kreativt. Det är en stor exportbransch som leder till att Sverige har ett växande välstånd.
Industriella företag är inte Sveriges framtid. Industrin flyttar till lågkostnadsländer och där är lönekostnaden den viktigaste framgångsfaktorn. Vi skall vara högavlönade och sträva mot att arbeta med kreativa branscher. Där finns Sveriges framtid.
För övrigt präglas denna blogg av felaktigheter och oseriösa kommentarer om Tillväxtverket
Avdelningsdirektör Tillväxtverket

Grävling sa...

Att tillväxtverket anser att sveriges framtid ligger i drama, musik och kultur är skrämmande. De näringar som de kallar kreativa står för mindre än 10 % av textilindustrins export. Och tillväxtverket och mindre än 0.01 % av Sveriges totala export, så att prioritera dessa upplevelseindustrier som dessutom minskar i exportvolym verkar inte helt begripligt. Det räcker väl med att tillväxtverket bjuder sina anställda och polare på musik och teaterföreställningar då och då.
Satsa istället på nya små företag med stor tillväxtpotential. De behöver framförallt riskkapital och kanske också lite av tillväxtverkets bidrag.
Men bäst är att avveckla tillväxtverket och minska skatten för företag med samma belopp.